Sök:

Sökresultat:

150 Uppsatser om Förgrenade dialoger - Sida 1 av 10

SprÄklig Äterkoppling i spontana dialoger

I denna uppsats undersöks sprÄklig Äterkoppling i mÄlstyrda spontana svenska talade dialoger. Syftet med studien var att undersöka förhÄllandet mellan sprÄklig Äterkoppling och typen av angrÀnsande talakt samt att studera prosodins roll för Äterkopplingens tolkning. Tre dialoger pÄ sammanlagt ungefÀr 22 minuter analyserades. SprÄklig Äterkoppling definierades som en verbal interindividuell signal, som Àr en reaktion pÄ en talares yttrande och som har ett visst syfte, frÄn lyssnare till talaren i ett samtal utan att lyssnaren gör ansprÄk pÄ turen..

Äkta mĂ€nniskor : Om talsprĂ„kliga fenomen och samtalsstilar i mĂ€nniskors och hubotars samtal

Syftet med den hĂ€r studien Ă€r att undersöka hur man i serien Äkta mĂ€nniskor vĂ€ljer att Ă„terskapa talsprĂ„kliga fenomen som pauser, tvekljud, stamningar, reparationer och samtidigt tal, i dialoger beroende pĂ„ om karaktĂ€rerna som talar Ă€r hubotar, en typ av robot, eller mĂ€nniskor. Syftet Ă€r Ă€ven att undersöka hur dessa dialoger förhĂ„ller sig till de tvĂ„ samtalsstilarna respekt- och hĂ€nsynsstilen och nĂ€rhets- och engagemangsstilen beroende pĂ„ talarens arttillhörighet. Materialet bestĂ„r av nio dialoger frĂ„n seriens andra sĂ€song som fanns tillgĂ€nglig pĂ„ SVT play under vintern 2013?2014. Dialogerna transkriberades med hjĂ€lp av CA-analys.

Hur Äterspeglar lÀroböckerna tysk sprÄkkultur i valet av tilltal? : En studie av tyska 1 och tyska 3.

Syftet med detta arbete Àr att visa hur tilltalet gestaltas i vardera tre lÀroböcker för gymnasieskolans nybörjartyska, tyska 1, och fortsÀttningstyska frÄn grundskolan, tyska 3. Tilltalet i tyska summeras i orden Sie, som pÄ svenska betyder ni, och du som i överensstÀmmelse med svenskan heter du. För att ta reda pÄ hur tilltalet framstÀlls berÀknas dels andelen Sie- respektive du-dialoger, dels andelen tilltalsord i undersökta dialoger, en kvantitativ undersökning. Dessutom undersöks i varje lÀrobok hur olika Äldersgrupper finns representerade i konversationer. Arbetet studerar Àven kvalitativa data.

Dynamiska dialoger i dataspel

Detta Àr ett projekt som diskuterar och framstÀller en arkitektur för dynamisk dialog i dataspel. Den Àr skapad för att kunna ge mer spelarinteraktion i datarollspel i form av större frihet nÀr det gÀller hur en spelare vill spela sin karaktÀr samtidigt som den Àven ska ge bÀttre respons frÄn NPC:er, just i Àmnet dialoger. Beroende pÄ vad och, framför allt, hur du som spelare sÀger nÄgot ska du fÄ olika kÀnslomÀssiga respons frÄn dem. De ska kunna bli irriterade, hata, gilla och Àlska dig, med mera, samtidigt som de Àven ska kunna bli rÀdda för dig. Utöver detta har de Àven försetts med individuella minnen som tillÄter dem att komma ihÄg vad du har sagt och hur mÄnga gÄnger du har sagt det, vilket i sin tur tillÄter att du fÄr olika respons ju fler gÄnger du sÀger samma sak..

Dialoger och samverkan : en kvalitativ studie av pedagoger och förÀldrar i förskolan

The aim of this paper is to clarify the importance of communication between parents and educators, as well as collaboration. The survey involves cooperation between parents and teachers in preschool and in the survey; it is the educators? role and approach that is made visible. The issues I answer with the help of the interviewed teachers in the paper are: In what ways considers the interviewed teachers that can create dialogues with parents about children's daily life and activities? How do you describe the interviewed teachers that they interact with parents in preschool and the various forms of collaboration describe the interviewed teachers that they use in preschool?What difficulties consider the interviewed teachers may apply when creating dialogues and cooperation with parents in preschool Using a qualitative research method, the questions have been answered in the paper..

To Work Quitely in the Classroom- The verbal interaction as a tool in teaching

VÄrt syfte Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt pedagoger anvÀnder det verbala samspelet som verktyg i sin undervisning med utgÄngspunkt i dialoger. Olga Dysthe och Lev Semjonovitj Vygotskij som Àr tvÄ forskare, betonar bÄda vikten av dialogens förekomst i klassrummet. I vÄr studie har vi valt att lÀgga stor tyngd pÄ dessa forskare, dÄ de enligt oss har spelat en avgörande roll för dagens aktuella pedagogik. Vi har valt att anvÀnda oss utav tvÄ kvalitativa metoder, observation och intervju. Observationerna skedde i fyra klasser med elever i Ärskurs fem, det vill sÀga barn som Àr 11-12 Är samt en intervju med en av klassernas pedagoger. Vi kompletterade undersökningen med ytterligare tre pedagogers skriftliga enkÀtsvar. Undersökningarna genomfördes i tvÄ klasser pÄ en central skola i en större stad samt i tvÄ klasser i en byskola belÀgen utanför staden.

Jane Austen : Hennes dialoger och hennes samtid

Jane AustenHer dialogues and the time in which she lived This essay is about the dialogues in Jane Austen?s novels and what they say about the time she lived in. The interest for Austen comes from the ?Austen movies? I?ve seen the latest year. AIM AND FRAMING OF QUESTIONS My aim has been to compare the contents in the dialogues with the fact in the biographies. The questions are:What do the dialogues say about the convention, the behaviour, manners and the form of address? What does it say about young men and women and about the marriage? Are the dialogues supported by the content in the biographies? Did Jane Austen really write realistic? METHOD AND MATERIAL The method was to read the novels and then the biographies.

Vi sÀger att det hÀr Àr en degel-lock! : ett arbete om och med en metod för analys av meningsskapande kommunikation inom labb-par

I detta arbete har elevers dialoger under, och Äsikter om, laborationsarbete i kemi i grundskolans Är 8 analyserats med hjÀlp av epistemologiska drag. Metoden som beskrivs i denna uppsats kan anvÀndas för analys av elevernas dialoger, till exempel för att faststÀlla kriterier för en lÀmplig gruppindelning. Resultaten tyder pÄ att lÀraren bör styra valet av elevens labb-partner.Mina resultat pekar pÄ att eleverna skapar större del av sin förstÄelse i dialogen med sin labb-partner och inte i dialog med lÀraren. Eleverna sjÀlva rankar dock betydelsen av en labb-partner förhÄllandevis lÄgt och sÄ Àven betydelsen av lÀroboken och laborationen för sin förstÄelse. De prioriterar dÀremot sina tidigare erfarenheter högt nÀr det gÀller att förstÄ en naturvetenskaplig egenskap.Eleverna verkar ha svÄrt att inlemma vardagliga begrepp i naturvetenskapliga sammanhang, vilket dÄ kan medföra att det Àr lÀraren som mÄste visa eleverna att vardagliga begrepp har sin plats och relevans Àven inom naturvetenskapen.

Tredjemansskyddet i publicitetsreglerna 27 kap. ABL- En analys

Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka hur tva? resefo?retag i fo?rtroendekris bemo?ter kritik via Twitter samt vilka strategier inom den image reparerande diskursen de anva?nder sig av. Studien a?mnar a?ven ta fasta pa? om det finns ett mo?nster bakom bemo?tandet. Fo?r att uppfylla uppsatsens syfte har tva? fra?gesta?llningar formulerats:· Hur bemo?ter SJ och SAS kritik pa? Twitter? · Verkar fo?retagen vara medvetna om valda strategiers mo?jliga effekter?Fo?r att genomfo?ra denna underso?kning utfo?rdes fo?rst en fo?runderso?kning da?r antalet dialoger mellan fo?retagen och dess kunder sammansta?lldes samt dialogernas la?ngd och antalet akto?rer ra?knades.

Analys för val av programvaruplattform för en digitaliserad mÄlkortsapplikation

Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka hur tva? resefo?retag i fo?rtroendekris bemo?ter kritik via Twitter samt vilka strategier inom den image reparerande diskursen de anva?nder sig av. Studien a?mnar a?ven ta fasta pa? om det finns ett mo?nster bakom bemo?tandet. Fo?r att uppfylla uppsatsens syfte har tva? fra?gesta?llningar formulerats:· Hur bemo?ter SJ och SAS kritik pa? Twitter? · Verkar fo?retagen vara medvetna om valda strategiers mo?jliga effekter?Fo?r att genomfo?ra denna underso?kning utfo?rdes fo?rst en fo?runderso?kning da?r antalet dialoger mellan fo?retagen och dess kunder sammansta?lldes samt dialogernas la?ngd och antalet akto?rer ra?knades.

Barns val av aktivitet och lekomrÄde pÄ förskolegÄrden

Syftet med uppsatsen a?r att underso?ka hur tva? resefo?retag i fo?rtroendekris bemo?ter kritik via Twitter samt vilka strategier inom den image reparerande diskursen de anva?nder sig av. Studien a?mnar a?ven ta fasta pa? om det finns ett mo?nster bakom bemo?tandet. Fo?r att uppfylla uppsatsens syfte har tva? fra?gesta?llningar formulerats:· Hur bemo?ter SJ och SAS kritik pa? Twitter? · Verkar fo?retagen vara medvetna om valda strategiers mo?jliga effekter?Fo?r att genomfo?ra denna underso?kning utfo?rdes fo?rst en fo?runderso?kning da?r antalet dialoger mellan fo?retagen och dess kunder sammansta?lldes samt dialogernas la?ngd och antalet akto?rer ra?knades.

Informell formativ bedömning i matematikundervisningen

Informell formativ bedo?mning a?r inte bedo?mning som tenderar att dokumenteras och sammanfattas till ett betyg, utan den bedo?mning som via dialoger i klassrummet hja?lper la?raren att avgo?ra vad eleverna kan eller om de ha?nger med i det la?raren fo?rso?ker fo?rmedla. Fo?r att bedo?mningen sedan skall vara formativ kra?vs det att informationen som la?raren fa?r fram vid dessa dialoger anva?nds som grund i fortsatt undervisning. Syftet med den ha?r studien a?r att fo?rdjupa kunskapen om informell formativ bedo?mning inom matema- tik pa? gymnasieskolan.

Animation dÄ och nu

Ända sen början av 1900-talet har intresset för att producera animerade filmer varit stort. FrĂ„n början var det kortfilmer som skapades men frĂ„n 30-talet ökade intresset för animerade lĂ„ngfilmer. VisionĂ€ren Walt Disney ville skapa den första engelsk talande animerade lĂ„ngfilm och 1937 hade Snövit och de sju dvĂ€rgarna premiĂ€r. Metoden som anvĂ€ndes nĂ€r Snövit producerades var cellmetoden. Idag anvĂ€nder man ofta datorn nĂ€r man vill producera den animationsfilm.

Bibeln och interaktivitet : Om arbetet att skriva manus till spelet Testament

Testament Àr ett actionrollspel baserat pÄ Bibelns Gamla Testament. Spelet utvecklas tillsammans med Svenska kyrkan i syfte att anvÀndas i konfirmandutbildningar.Denna uppsats Àr en reflekterande rapport som behandlar verket Manus till spelet Testament - Spelmoment, dialoger och mellansekvenser. Verket och denna uppsats Àr en produkt av ett examensarbete i medier och innehÄller en beskrivning av arbetsprocessen att skriva manus till fyra av sex segment i spelet Testament. Rapporten innehÄller Àven analyser och diskussioner om arbetsprocessen och det slutgiltiga resultatet. Verket innefattar detaljerade översikter över spelets interaktiva spelmoment sÄvÀl som de texter som representerar spelets dialoger och mellansekvenser.Genom detta arbete undersöks omrÄdet speladaptation nÀrmare för att ta reda pÄ hur litteratur kan omvandlas till spel och hur interaktiva spelmoment identifieras och utvecklas frÄn en text.Under arbetet har en metod skapats för att identifiera och utveckla interaktiva spelmoment ur Bibelns texter och för att skriva mellansekvenser och dialoger till spelet Testament.

Har dagens vetenskap och religion förutsÀttningar att berika varandra? : en studie utgÄende frÄn en dialog hos John Templetonstiftelsen

Denna uppsats bestÄr av en studie av en dialog mellan vetenskap och religion hos den amerikanska filantropiska John Templetonstiftelsen. Syftet har varit att utreda vÀrdet av denna dialog och att fÄ en uppfattning om vÀrdet av dialoger mellan vetenskap och religion i allmÀnhet i frÄga om aktualitet och fruktbarhet för deltagarna, publiken och den allmÀnna debatten. Den studerade dialogen visade brister i definition och riktlinjer, val av deltagare och diskussionsÀmne. Argumentationen utgick ifrÄn deltagarnas personliga tro eller icke-tro och inte utifrÄn deras kompetensomrÄden inom vetenskap eller religion. Dialogens olika bidrag visade inte pÄ nÄgon större grad av nytÀnkande, med undantag för tvÄ korta essÀer som diskuterade nya Gudsdefinitioner.

1 NĂ€sta sida ->